Duo klawesynowe “Siostry Gajeckie”:
Hanna Balcerzak – klawesyn
Aleksandra Gajecka-Antosiewicz – klawesyn
Piotr Oczkowski – prowadzenie koncertu

 

W programie koncertu pt. Old & Modern artystki przedstawią ciekawie dobrany i rzadko wykonywany repertuar składający się z utworów muzyki dawnej i współczesnej. Klawesyn powrócił bowiem do sal koncertowych nie tylko jako symbol przeszłości,
ale również jako zwiastun tego, co nowe, nieznane, bo … zapomniane. Zestawienie dwóch klawesynów (kopii wg Pascala Taskina z XVIII w. oraz modelu współczesnego zbudowanego specjalnie dla Elżbiety Chojnackiej przez Antony’ego Sideya) pozwoli na zapoznanie Państwa z bogactwem możliwości brzmieniowych i wyrazowych tych instrumentów.
Podczas koncertu zabrzmią “głosy z przeszłości” (J.S. Bacha, F. Couperina i G. Frescobaldiego), które przeplatać się będą z muzyką XX i XXI wieku: “Pieśni wypowiedzianej” na dwa klawesyny śląskiego kompozytora Kamila Pawłowskiego z roku 2021, komputerową P. Klimka, instrumentalno – elektroniczną S. Montaque’a, eksperymentalną B. K. Przybylskiego, M. T. Łukaszewskiego i J. Cage’a, minimalistyczno-repetytywną
A. Zagajewskiego oraz A.-P. Charpy’ego łączącego tradycję z nowoczesnością.

 

 Johann Sebastian Bach – koncertujący klawesynista i kompozytor wszechstronny

 

Karol Tobor- skrzypce

Hanna Balcerzak- klawesyn

 

 

Program:

Johann Sebastian Bach – Sonata na klawesyn i skrzypce c-moll BWV 1017

Johann Sebastian Bach – Grave i Fuga z Sonaty a-moll BWV 1003 na skrzypce solo

Johann Sebastian Bach – Koncert na klawesyn solo D-dur BWV 972

Johann Sebastian Bach – Sonata na klawesyn i skrzypce G-dur BWV 1019

 

 

Program koncerty ułożony tak, aby pokazać zasługi Bacha na polu twórczości klawesynowej. Kompozytor wyniósł  klawesyn z roli instrumentu akompaniującego do roli instrumentu solowego, koncertującego. Jako znakomity klawesynista postawił go na równi z modnymi skrzypcami, rozwijając jego wirtuozowskie możliwości. W późniejszym czasie zaowocowało to powstawaniem koncertów solowych - klawesynowych, a w następnych epokach fortepianowych.

 

Zabytki polskiej literatury wokalnej i klawiszowej

 

Jarosław Kitala- baryton

Hanna Balcerzak- klawesyn, fortepian

 

W okresie romantyzmu klawesyn znalazł się w tle fortepianu, by stopniowo i niemalże całkowicie zostać zapomnianym. W XX wieku powraca do sal koncertowych po usilnych staraniach grupy ludzi zainteresowanych jego renesansem - w szczególności Polki - Wandy Landowskiej. Repertuar pisany na klawesyn nie zamyka się na muzykę czasów odległych – w XX wieku na nowo interesują się nim kompozytorzy muzyki współczesnej, którzy odkrywają jego nowy koloryt brzmieniowy i jakże inną od fortepianu ekspresję.

 

Program koncertu to wybór utworów muzyki polskiej wiążący te dwa instrumenty na przełomie wieków.

Recitale klawesynowe -Hanna Balcerzak

 

Muzyczne portrety kobiet

 

Program koncertu związany jest z malarstwem dźwiękowym grypy klawesynistów francuskich XVIII wieku. Kompozytorzy postanowili utrwalić postaci kobiet w miniaturach portretowych, modnych w tym czasie we Francji. Wśród bohaterek miniatur znajdują się postaci wpływowe – księżniczki, protektorki i uczennice ( księżniczka Maria Leszczyńska i jej córka Viktoria, Madame de Caze), ale również przyjaciółki i znajome kompozytorów.             

 

Jacques Duphly - La Victoire

François Couperin - La Princesse Marie

François Couperin - Soeur Monique-Rondeau

François Couperin  -  Les Grâces Naturèles. Suite de la Bontems

Jean-Philippe Rameau - L'Egyptienne  

François Couperin - L’Angelique

François Couperin -  Les Nonetes   

 François Couperin - Les Agrémens

François Couperin - Les Folies françoises, ou Les Dominos

Claude-Bénigne Balbastre La de Caze  

Claude-Bénigne Balbastre – La Suzanne

Philip Czapłowski – Hanna ( 2018)   

 

 Clavier-Übung II

 

J.S.Bach - Clavier-Übung II: Koncert włoski i Uwertura francuska

 

Recital prezentuje utwory ze zbioru wydanego przez Bacha w 1735 roku, będącego drugą częścią cyklu przeznaczonego na instrumenty klawiszowe - Clavier-Übung II, w którym to kompozytor przedstawia dwa dominujące style narodowe swoich czasów - włoski i francuski. Koncert włoski i Uwertura francuska to wirtuozowskie formy przeznaczone na klawesyn dwumanuałowy. W recenzji Scheibego znajdujemy słowa uznania dla wartości dzieła: "Trzeba do tego tak wielkiego mistrza muzyki jak pan Bach, który prawie całkiem w pojedynkę zawładnął instrumentami klawiszowymi" (J.A.Scheibe,1739)

 

 

A slice of now

 

 

 

 Philip Czapłowski Three preludes (2019)

 

Philip Czapłowski - In memoriam Krzysztof  Penderecki

 

Marcel Chyrzyński - Reflection no.2 

 

Tomasz Kamieniak – Sieben Bagatellen  fur Zembalo op.70

 

Philip Czapłowski – Hanna ( 2018)  

 

Recital z utworami kompozytorów współczesnych: Philipa Czapłowskiego, Marcela Chyrzyńskiego oraz Tomasza Kamieniaka. To utwory dedykowane Hannie Balcerzak, napisane  na kopię instrumentu historycznego, ukazujące jego współczesne oblicze,  z nowym kolorytem brzmieniowym i temperamentem. Recital kończy utwór będący muzycznym portretem artystki.

 

 https://www.czaplowski.com/

 

https://www.tomaszkamieniak.com/

 

 

 

Duo klawesynowe Siostry Gajeckie

 

Siostry Gajeckie na dwa klawesyny

 

Oryginalne kompozycje XVIII wieku na duo klawesynowe:

  • François Couperin
    Neuviême Ordre Allemande na dwa klawesyny
  • Johann Sebastian Bach
    Koncert C-dur BWV 1061 na dwa klawesyny: cz. 1 Bez oznaczenia tempa
  • Johann Christoph Friedrich Bach
    Sonata A-dur W. XIII, 1 na klawesyn na cztery ręce: Allegro con spirito | Rondo. Allegretto
  • Wilhelm Friedemann Bach
    Sonata (Concerto) F-dur F. 10 na dwa klawesyny: Allegro e moderato
  • Johann Christian Bach
    Sonata G-dur op. 15 nr 5 na dwa klawesyny: Allegro
  • Johann Ludwig Krebs
    Koncert a-moll na dwa klawesyny: Allegro | Affettuoso | Allegro

http://www.amuz.lodz.pl/lifemotion/pl/koncerty-i-wydarzenia-zapowiedzi/pazdziernik-2017/152007-koncert-z-cyklu-klawesyn-i-muzyka-dawna/